Designroller til besvær

UI-design, UX-design, tjenestedesign, produktdesign. Du har kanskje hørt disse begrepene, men vet du egentlig hva de betyr? La oss ta en liten (bruker-)reise for å gjøre digitalt design litt enklere å forstå for deg som ikke er designer (og kanskje også deg som er designer, men som i likhet med meg er en smule forvirret), ved å forklare hva disse ulike (og ofte nevnte) designrollene er, og hva de gjør*.

* Disclaimer: Følgende er min definisjon av rollene, da det er utfordrende å finne gode og konkrete definisjoner på dem. Min opplevelse er også at rollene lett glir inn i hverandre, og som f.eks UX-designer gjør man gjerne både UI-design og tjenestedesign i det samme prosjektet (men det får bli neste post). Send meg gjerne en mail om du er enig eller uenig i noe av det som skrives, eller om du bare vil si hei 👋
 

Hva er egentlig design?

Først, la oss dra det helt tilbake. Design er et ord som tilsynelatende dekker en hel verden av aktiviteter. Fra å designe klær og melkekartong, til å designe en opplevelse eller til og med et forskningseksperiment, eller som vi skal snakke mer om her – å designe digitale produkter. Design er mer enn bare estetikk – det er prosessen med å finne de riktige problemene å løse, og lage en løsning som både er funksjonell og tilfredsstillende for brukere og kunder. 
 

La oss definere noen roller

Så, hva er egentlig forskjellen på en UI-designer og en UX-designer? Og hva gjør en produktdesigner sammenlignet med en tjenestedesigner? 

Selv om alle disse rollene involverer å løse problemer på en eller annen måte, har de forskjellige fokusområder. Det er lett å bli usikker på hva man faktisk trenger. Å forstå forskjellene på de ulike designrollene kan gi deg bedre innsikt i hva du trenger (for alle som bygger digitale produkt trenger en designer).

 

La oss bare hoppe i det:

UI-design (Brukergrensesnittdesign)

En UI-designer jobber med å designe et spesifikt grensesnitt, det du ser i et digitalt produkt eller tjeneste, med fokus på det visuelle. Hun jobber bl.a. med konkrete skjermbilder, designsystemer, fonter, farger, interaksjoner og interaktivitet.

Målet til en UI-designer er å lage et grensesnitt som er estetisk, enkelt å bruke og intuitivt.

UX-design (Brukeropplevelsesdesign)

En UX-designer ønsker å forbedre brukerens opplevelse av et bestemt digitalt produkt eller tjeneste. Dette innebærer å finne ut hva som er de faktiske problemene bla.a. gjennom ulike former for innsikt, skisser, prototyping, testing og iterering, for å sikre at produktet faktisk møter brukernes behov.  

Målet til en UX-designer er å skape et intuitivt, effektivt og engasjerende produkt for brukeren.

Tjenestedesign

En tjenestedesigner har et overordnet perspektiv, og jobber med å forstå hvordan alle elementene i en tjeneste jobber sammen for å skape en god helhetsopplevelse – at brukeren skal få en god og sømløs opplevelse for hele brukerreisen. Kontaktpunktene kunden møter kan være alt fra kundeservice og kommunikasjon, til teknologi og de fysiske elementene som en bruker kan komme i kontakt med. Tjenestedesigneren er også opptatt av å forankre designet med interessenter og internt i bedriften. Hun jobber med bl.a. med ulike former for innsikt, og å visualisere og formidle innsikten gjennom Service Blueprint, Customer Journey Mapping, etc.

Målet til tjenestedesigneren er å skape en helhetlig tjeneste som sømløst tilfredsstiller brukerens behov samtidig som den er forankret godt internt i organisasjonen.

Produktdesign

En digital produktdesigner har en helhetlig tilnærming til utviklingen av et digitalt produkt. Dette er en bred rolle som krever innsikt (og gjerne erfaring) innen tjenestedesign, UX-design, UI-design, produktstrategi, markedsresearch, utvikling mm. En slags «jack of all trades». Produktdesigneren har gjerne fokus på hele produktet og dets suksess (Fra Idé til lansering). Hun jobber gjerne med UX, UI og Tjenestedesign, og metoder og teknikker fra disse, samt konseptutvikling, produktstrategi etc. – Alt som skal til for å få et bedre/suksessfult produkt.

Målet til produktdesigneren er å utvikle et fullstendig produkt som er funksjonelt, attraktivt og møter både brukernes og bedriftens mål.

 

Pheff, det var mye tekst. På tide med noen praktiske eksempler:

La oss ta utgangspunkt i en nettbutikk.

En av hovedoppgavene til UI-designeren kan være å sørge for at elementer som «produktsiden» eller «handlekurven» er både estetisk tiltalende og lett forståelig for brukerne, samtidig som de kommuniserer butikkens merkevare på en klar måte. Dette innebærer å finne den rette balansen mellom visuell appell og funksjonalitet. Det kan også være å utvikle og vedlikeholde designsystemet for nettbutikken, som sikrer at alle visuelle elementer – som knapper, fonter, farger og ikoner – er konsekvente og i tråd med merkevarens identitet.

For en UX-designer handler arbeidet med nettbutikken om å sikre at brukeropplevelsen er så enkel og effektiv som mulig. Dette kan innebære å optimalisere navigasjonen, gjøre produktkategoriene mer intuitive, sikre en smidig betalingsflyt, og generelt sørge for at kunden får en positiv opplevelse gjennom hele kjøpsprosessen. UX-designeren tester gjerne elementene med brukere underveis, og baserer seg på innsikten fra testene for å iterere og forbedre nettbutikken kontinuerlig. Målet er at opplevelsen blir stadig bedre, mer strømlinjeformet og tilfredsstillende for kundene.

En tjenestedesigner vil på sin side kartlegge hele kundereisen gjennom nettbutikken, fra første kontakt til siste interaksjon. Dette inkluderer å analysere og forbedre alle kontaktpunktene – som markedsføring, kjøpsflyt, levering, kundeservice og returprosesser. Tjenestedesigneren sørger for at disse elementene fungerer sømløst sammen for en effektiv og problemfri opplevelse. I tillegg jobber de ofte tett med interessenter og   forankrer designløsningene i bedriften, slik at alle er på samme side og jobber mot de samme målene.

Produktdesigneren har ofte et overordnet ansvar for hele produktet (nettbutikken), fra visuell stil og brukeropplevelse til strategiske funksjoner som gjør butikken mer konkurransedyktig. De sørger for at designet både møter brukernes behov og er i tråd med markedsbehovet. I tillegg jobber de tett med utviklingsteamet for å sikre at nettbutikken utvikles i riktig retning, og de er kontinuerlig involvert i å forbedre og tilpasse butikkopplevelsen basert på brukerfeedback og nye markedstrender.

En slags oppsummering:

Designere finnes i alle former og farger (pun intended), og har som oftest et unikt sett med kunnskap og ferdigheter som de bruker til å hjelpe deg å finne de riktige løsningene på de riktige problemene. Selv om det kan være vanskelig å navigere gjennom alle de ulike rollene, er én ting klart: Design er essensielt for å skape det beste produktet eller tjenesten for dine brukere – enten det er en nettbutikk, eller en annen type produkt eller tjeneste.

Tenker du fremdeles at du ikke trenger designer? Alle trenger designer! Les Derfor sparer du tid og ressurser på å hente inn en designer.

Tenker du derimot at du trenger designer, men vet ikke helt hvilken type? Ta en prat med oss!

Del historien på LinkedIn
Denne historien er er skrevet av
Irene

Gi en feedback eller følg på LinkedIn.

Flere historier

Text Link
Text Link
Text Link

Kontakt Anita direkte, eller legg igjen navn og e-post så kontakter vi deg.

Bli kontaktet av oss

Takk!
Vi følger deg opp innen kort tid!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Frydelogo