Statped: Med tjenestedesign inn i en omorganiseringsprosess

Som tjenestedesigner og prosjektleder fikk vi kjent på kraften i et godt stykke samarbeid når ny løsning måtte implementeres i organisasjonen på noen få uker, og muligheten til å se på hvordan organisasjonen og folka tar dette i mot og i bruk over tid.

Fra mange måter å gjøre ting på til en felles prosess

Omveltende organisasjonsendringer handler mye om å gå fra mange kulturer og gjøre ting på til ønske om å få til én kultur og én måte å gjøre ting på. I praksis blir det endringer på hvem du skal samarbeide med, fra vi-i-samme-avdeling-er-på-samme-kontor til vi-møtes-på-teams-kollegaer og du får kanskje en ny sjef, og du skal gjøre det samme som før, men på en ny måte.

Statped gjør mange ting, men i denne casen avgrenser vi det til at…
Statped bistår pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i kommunene, som igjen bistår barn og unge som trenger støtte i barnehagen eller i undervisningen på skolen. Ikke bare barnet, men både lærere, foreldre og andre i kretsen rundt barnet. Det kan blant annet handle om sammensatte lærevansker, matematiske lærevansker, synshemminger eller behov for å lære seg tegnspråk. For at PPT skal få bistand fra Statped må de søke om det. Det var denne søknadsprosessen som måtte endres i lys av organisasjonsendringen.

Søknadsprosessen som måtte endres
Statped ønsket at:

  • Det skulle bli enklere for PPT å søke
  • Søknadsprosessen skulle gå raskere, og ha likebehandling, og  
  • Statped skulle komme raskere i gang med bistand ute i barnehager eller på skoler.

Det var to viktige brukergrupper som måtte ivaretas

  • Folka i PP-tjenesten som trengte bistand og som skrev søknaden
  • Ansatte i Statped som tok i mot søknaden, behandlet den og som fattet vedtak om PPT skulle få bistanden eller ikke. Det er de samme ansatte som også reiser ut og gir bistanden.

I tillegg hadde vi stakeholdere, direktørene fra alle de nye divisjonene, og avdelingsledere som hadde både ønsker og forventninger til hva løsningen måtte inneholde og levere på.

Med verktøy fra tjenestedesign

Vi løste utfordringer i:
Søknadsskjemaet

  • PPT trengte å bli sikrere på innholdet; Hva var det viktig å skrive om og hvor mye.  
  • Hva trenger Statped å få av informasjon i søknaden for at de skal forstå hva PPT trenger hjelp til og innvilge vedtak.
  • Krav til antall vedlegg som måtte følge med søknaden som dokumentasjon for å bevise og belyse situasjonen til barnet.   Vedleggene var en stor hemsko for PPT. De har ikke alltid all dokumentasjon for hånden, eller Statped ønsker å få en nyere versjon. Dette tar mye tid og krever mye arbeid fra mange aktører i forkant uten at man vet om man får den støtten man ber om.

Prosessen for å behandle søknaden.

  • Hvem i organisasjonen skulle nå ta i mot søknaden og distribuere den til rett avdeling?
  • Hvem skulle behandle søknaden og vurdere den?
  • Hvem måtte være involvert? Hvor ledertungt måtte beslutningsorganet være?

Forventningene til hva prosjektet skulle levere.

  • Scope utvidet seg mens tiden gikk og tanken på hva prosjektet skulle levere varierte avhengig av hvem du spurte.

Med designtilnærming på endringsreisen

Å gjøre ting på nye måter er enkelt å si ja til så lenge det ikke berører deg selv direkte. Med design blir brukerne (her ansatte og PPT) direkte involvert.

Utfordringen er at brukere designer ut ifra hva som er viktigst for dem selv. For at det skulle bli enklere og raskere å søke for PPT måtte innholdet i søknadsskjemaet endres samt antall krav til vedlegg. Det var her skoen trykket.

Men med kunnskap endrer holdning og motivasjon seg og til slutt får man gjennomføringskraft.
Intervjuer med PP-tjenesten fikk frem hvilken hverdag de stod i, hvor lite tid de har per barn, hvor mange barn hver enkelt jobber med samtidig, hva som er viktigst for dem, hva som hindrer dem og hvorfor ting oppleves tungvint var informasjon som ga verdifull innsikt og mer forståelse.

Det er ingen som ønsker å bli sett på som vanskelig, noen som skaper hindringer eller merarbeid.

Motivasjonen for å være med på nødvendige endringer og derfra jobbe med nye konkrete løsningsforslag ble betraktelig styrket.

De ansattes arbeidsprosess for mottak og behandling av søknader ble endret ved bred involvering. Alle avdelinger ble hørt med tanke på hvilke utfordringer de stod i og hva vi ønsket å oppnå. Med kontinuerlig innsiktsarbeid som var samtaler en-til-en og fasiltierte workshops kom vi frem til løsningsforslag som “alle” hadde vært med på å designe.

Vår take av dette

Det handler mye om å begynne å gjøre. Prøve ut løsninger og nye måter å gjøre ting på før de er “ferdig”.

Sikre motivasjon og vilje til å være med ved å ta utfordringene på alvor. Lytte og spørre; hva er du redd for kommer til å skje om vi gjør dette?

Sikre at flest mulig er med og involvert. At flest mulig får muligheten til å få den samme kunnskapen.

Overføre eierskapet fra konsulent til en ansatt som har både mandat og ambassadørgenet i seg. Det handler om å opprettholde eierskapet og jobbe med endringene over tid. Ingenting er perfekt over natten.

Resultat
Antall søknader har økt fordi det har blit enklere og raskere å søke, spesielt med tanken på at krav til vedlegg gikk bort i søknadsprosessen. Vi klarte å få til kortere behandlingstid ved at søknader ikke lenger stopper opp i mangel på nok vedlegg, og vi klarte å få til kortere ventetid fra vedtaket ble fattet til bistanden er i gang.

Del historien på LinkedIn
Denne historien er er skrevet av
Anita

Gi en feedback eller følg på LinkedIn.

Flere historier

Text Link
Text Link
Text Link

Kontakt Anita direkte, eller legg igjen navn og e-post så kontakter vi deg.

Bli kontaktet av oss

Takk!
Vi følger deg opp innen kort tid!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Frydelogo