Har du prøvd å forklare en idé kun med ord? Det var kanskje litt knotete? Begynn å tegne!
For et par uker siden skulle dattera mi på 14 øve på en geografi-prøve. Rett og slett lære seg å plassere rett land på rett sted. Tenk om vi hadde tatt den øvelsen ikke-visuell?! … Og snakket oss frem til å huske hvor Nicaragua lå?
“Sør for Honduras og nord for Costa Rica, vettu!”.
Neinei. Skal vi huske må vi jobbe visuelt! Så vi satt med kartet og lagde oss visuelle huskeregler:
Pappa sine teite huskeregler, med en sirkel i Sør-Amerika som het “ABC” (Argentina, Brasil, Chile) og en liten slange i Asia som het “RIK” (Russland, India, Kina). Og en del andre visuelle huskeregler, med utgangspunkt i landene hun allerede husket.
Det er også så utrolig mye enklere å diskutere teknologi, brukeropplevelse og løsninger når vi har noe konkret foran oss – noe vi kan peke på, tegne videre på, eller samarbeide om å endre der og da.
Enten det er på FigJam via hver vår skjerm, på en whiteboard eller på et stort A3-ark med hver våre tusjer.
Ord betyr ulike ting for oss mennesker. Når vi snakker med brukere, kunder eller kollegaer om et nytt produkt eller en tjeneste, er det lett å misforstå hverandre. Med en enkel skisse – en wireframe, en rask prototype eller et enkelt flytdiagram – blir samtalen plutselig mer konkret.
Dette er ikke bare en subjektiv oppfatning. Forskning støtter påstanden. Ifølge en studie publisert i "Journal of Cognitive Psychology" forstår mennesker visuell informasjon 60000 ganger raskere enn tekst, og visuelle elementer forbedrer forståelse og hukommelse betraktelig.
I en annen undersøkelse fra Nielsen Norman Group fant forskere at brukere gir mer detaljerte og nøyaktige tilbakemeldinger når de interagerer med prototyper fremfor tekstbaserte beskrivelser.
Tenk deg at du intervjuer en bruker om hvordan de navigerer en app. Du kan stille åpne spørsmål og få verdifulle svar, men hvis du i tillegg viser frem en enkel skisse av en mulig løsning, kan brukeren reagere mer spontant:
«Nei, jeg ville aldri trykket der» eller
«Jeg forventer at denne knappen tar meg hit».
Plutselig har vi ikke bare en hypotetisk tanke – vi har innsikt.
I workshops skaper visuelle skisser felles forståelse. Deltakerne ser det samme bildet og kan bygge videre på hverandres tanker. Det er lav terskel for å tegne inn en endring, flytte en knapp eller viske ut noe som ikke fungerer. En god idé blir raskere oppdaget, og dårlige løsninger blir avslørt før det er for sent. Design Thinking-metodikken bygger på nettopp dette prinsippet – rask prototyping og testing for å avdekke brukernes behov på en effektiv måte.
Men la oss holde den døra åpen likevel. For i visse tilfeller glemmer vi at det er én ting å presentere noe “ferdig visuelt”, fremfor å vise frem skisser som den du snakker med føler at de også kan bidra inn i.
Så en ikke-nysparket-dør kan være å lage noen raske skisser før du egentlig pleier. Å allerede tidlig i idéfasen lage noe visuelt – som utgangspunkt for å tenke kreativt sammen.
Forestill deg at du er i en workshop der målet er å forbedre brukerreisen i en nettbutikk. Gruppen diskuterer hvordan brukeren går fra forsiden til kassen, men samtalen blir vag og uklar. Print ut skjermene brukeren møter i dag, og begynn der.
Eller, dersom vi ikke har noe å ta utgangspunkt i: Ta konkurrentens nettbutikk, da. Og jobb ut fra den.
Plutselig kan alle se sammenhenger, og flere legge merke til om viktig funksjon mangler.
Den oppdagelsen kunne tatt uker med tekstbeskrivelser frem og tilbake.
Eller kanskje du jobber med en brukertest av en ny app?
I stedet for å be testpersonen forestille seg hvordan den ville fungere, viser du en klikkbar prototype.
Testpersonen navigerer rundt i prototypen, klikker seg videre, og sier:
«Denne overgangen føles rar» eller
«Jeg trodde denne knappen betydde noe annet».
Feedbacken blir mer presis, fordi den er basert på en faktisk opplevelse.
Neste gang du skal gjennomføre et brukerintervju, holde en workshop eller foreta en brukertest: Tenk visuelt!
Eller en morsommere tanke:
Neste gang du skal diskutere neste års budsjett; tenk visuelt.
Det er jeg sikker på at skaper andre rom for innspill, (kan) spare tid, gir bedre innsikt og gjør prosessen morsommere.
Og dattera mi sin geografiprøve?
Fullt score! Alle rett. På grunn av våre teite, men virkningsfulle visuelle huskeregler.