Jeg har vært en benkesliter hele livet.

Det er ikke til å stikke under benk (eller stol om du vil) at det går trått i konsulentmarkedet om dagen. For alle. Andelen av konsulenter mellom oppdrag er rekordhøy. Noen hadde kanskje latt seg knekke. Mens andre (les:oss) velger å se fordelene av å få litt tid på benken*

* "å sitte på benk" betyr i konsulentbransjen at man ikke er i fakturerbart oppdrag.

Til tross for et annerledes marked, trenger man ikke få panikk over å ha litt benketid, tenker jeg. Og nå skal jeg fortelle hvorfor.

Formålet med dette innlegget er altså tredelt:

  1. Å få frem hvor mye "relevant prosjekterfaring" man faktisk kan opparbeide seg, selv om man ikke "er i prosjekt".
  2. Å rebrande begrepene "være på benk" og "mellom oppdrag" til noe mer aktivt og verdiskpende.
  3. Å få snakket litt mer om fotballkarrieren min.

La meg ta dere med til starten

Av en eller annen merkelig grunn, ender jeg alltid på benken. Det startet da jeg var tolv. Skogsvåg IL jentefotball – innbytter for venstreback. Alltid klar, men sjeldent på banen.
Etter hvert karret jeg til meg en startposisjon, fremdeles som venstreback, og ble fortalt at den var like så viktig for laget (i retrospekt har jeg jo skjønt det var jug). Jeg klatret videre til venstre ving, før jeg ga opp hele fotballkarrieren for å satse på skolebenken i en alder av nitten.

Tiden på livets harde skolebenk på UiO ble lang, men jeg sa til meg selv at ingen studiepoeng er bortkastet (i retrospekt, ja du skjønner hva jeg mener). Som 27-åring med to bachelorer og én master i banken, var jeg klar til å starte karrieren min i et blomstrende konsulentmarked. Jeg skulle aldri være på benk igjen!

Vel … det var før markedet strammet seg til, og plutselig satt vi der – benkerader fulle av dyktige konsulenter.

Når noen spør hva jeg hadde vært om jeg ikke var designer, sier jeg alltid gartner. Burde jeg nå ta steget tilbake til skolebenken? Med et mål om at parkbenken blir min neste og siste benk?
 

Hva betyr det egentlig å være på benk i IT-bransjen?

Å være på benk i konsulentbransjen betyr at man ikke er ute på oppdrag hos en kunde. Man er likevel er ansatt og får lønn fra sin arbeidsgiver – konsulentselskapet . Dette er en periode mellom prosjekter, enten fordi det ikke finnes noen ledige oppdrag, fordi konsulenten venter på en god match, eller fordi markedet er tøft. (Jeg tror vi har etablert at markedet er tøft om dagen). 

Mange ser på det å være på benk som noe negativt, men nå skal du få høre en revolusjonerende analyse fra en motivert benkesliter. Selv om benkesliterne ikke skaper “verdi” i kroner og ører, eller bygger CV-en med “relevant prosjekterfaring”, kan benketiden, i realiteten, være en av de mest produktive periodene i karrieren. Man lærer, utvikler seg, og bygger selskapet – men jobber ikke nødvendigvis med det man ble ansatt for å gjøre. 

La meg ta meg selv som eksempel (igjen), for min tid som "benkevarmer" i Fryde (og Capra-gruppen) har vært en av de travleste periodene jeg har hatt i en voksenjobb.

  • Jeg er en del av markedsteamet, bidrar til interne og eksterne eventer, og har vært med å designe og utviklet nettsider for selskapene i Capragruppen.
  • Jeg designer arrangementsiden, konferanseprogram, nyhetsbrev, CV-maler og slides.
  • Jeg utvikler infografikk og annet visuelt innhold, og sørger for at merkevaren vår er tydelig og helhetlig i alle kanaler.
  • Jeg er også med på å etablere et nytt tjenesteområde i Capragruppen – Digital produktutvikling.
  • Det siste jeg begikk meg ut på var å starte et nytt initiativ internt, å organisere "benketiden" og gjøre at den føles mer produktiv for meg selv og andre i samme situasjon.
  • I tillegg jobber jeg kontinuerlig med å skrive blogginnlegg, lage innhold til sosiale medier (fordi synlighet er viktig!), bidra til strategiarbeid og bygge selskapet videre.
  • Jeg finpusser CV-en, forbedrer porteføljen, drar på kurs, holder kurs – og tar tak i alt annet spennende som kommer min vei …

Men det er en vanskelig balanse her. Selv om jeg bygger selskapet og min egen kompetanse, er ikke selskapet bygget av cash. Jeg elsker å kunne bidra til selskapsbygging, men til syvende og sist er businessmodellen basert på at jeg selger min kompetanse til kunder. Så, til tross for min givende og produktive arbeidshverdag,  kjenner jeg den gartnerskole-benken kaller på meg i det fjerne.

Min konklusjon er todelt:

(dessverre kommer jeg ikke frem til en konklusjon om min fotballkariere)

Del én: Kjære bransje

kan vi please gjøre en rebranding av benken?

Denne tilstanden man innimellom blir tvunget inn i som konsulent, er ikke en stillstand, men et rom for å vokse, lære og gjøre oss mer allsidige enn noensinne. Vi kan bygge selskap, utvikle strategi, drive markedsføring, interiørdesign, eventplanlegging, merkevarebygging og mye, mye mer. 

Her er i hvert fall noen navneforslag fra meg: 

Mulighetsrommetfordi man er på et sted fullt av potensial og nye veier å utforske.

Spirekassen – fordi vi hjelper både selskapet og oss selv å vokse

Flytsonen – fordi vi er på sted for kreativitet, læring og utvikling, hvor man forbereder seg på neste steg med ny energi.

Mellomrommet – fordi det er tiden mellom “options” (eller oppdrag, om du vil)

Eller min favoritt:

På lading – man er ikke nødvendigvis ute og farter, men det skjer ting likevel, man fyller på med kompetanse, og gjør seg klar til nye eventyr.

Del to: kjære kunde

UX-design, UI-design, Tjenestedesign og Produktdesign er ikke "nice to have" – det er kritisk for å lage gode digitale produkter. Nå må dere snart jazze opp budsjettet for design og begynne å leie inn konsulenter igjen – før vi blir gartnere hele gjengen 🌱

I neste intervju kan du spørre hvor lenge personen har sittet på benk!
Og regn inn det som positiv relevant erfaring – et pluss – i utvelgelsen. Få inn en som har vært på lading og som er klar for å gi gass for akkurat ditt prosjekt.

Del historien på LinkedIn
Denne historien er er skrevet av
Irene

Gi en feedback eller følg på LinkedIn.

Flere historier

Text Link
Text Link
Text Link

Kontakt Johannes, eller legg igjen navn og e-post så kontakter vi deg.

Bli kontaktet av oss

Tusen takk! Da hører du fra oss snart ☺️
Hm ... Her var det noe som ikke stemte. Har du fylt ut alle felt?
Frydelogo