Med Vy inn i fremtiden

Som tjenestedesigner i Vy jobber jeg i domenet for alternativ transport. Rettere sagt Buss for tog.

Utvikling av nye digitale løsninger for “Buss for tog” hos Vy
Vi er i gang med å utvikle en digital sporingsapp med ett mål: å gjøre det enklere å vite hvor bussen er. I dag må operativt personell ringe hver bussjåfør for å finne ut hvor de befinner seg, noe som både er ineffektivt og kan være forstyrrende for sjåførene under kjøring.

Med appen kan Vy holde oversikt over hvor bussene er, og gi de reisende sanntidsinformasjon om når bussen kommer eller når den forventes å være framme. I dag får de reisende kun vite at en buss er bestilt.

Jeg jobber tett med en UX-designer, utviklere og forretningssiden for å kartlegge de ulike busselskapenes rutiner og behov, samt deres bussjåfører. Vi har reist rundt for å se hva hverdagen går ut på i praksis. Målet er å lage en app som ikke bare passer inn i deres jobbrutiner, men som også tilfører nytteverdi.

Vi begynte med en enkel versjon: sjåførene logger seg inn med telefonnummeret sitt og har to valg – start og stopp. Dette gjorde det mulig for oss å teste appens evne til å spore bussene. Nå jobber vi med å forbedre datagrunnlaget og legge til funksjoner som reduserer papirarbeid for sjåførene.

Kundeveiledere, trafikkplanleggere og andre nødvendige roller
Kundeveilederne, de som hjelper passasjerer på togstasjonen, trenger å vite hvilken buss som kjører for hvilket tog, og de må kommunisere med sjåfører og operativt personell for å sørge for at det er nok busser til enhver tid. Deres arbeidsverktøy er en app som har denne informasjonen.

Men informasjonen kommer fra et sted og noe skal også sendes videre. Som tjenestedesigner kartlegger jeg alle brukere som har indirekte behov for appen. Hva er deres oppgaver i alternativ transport tjenesten og hva er deres behov tilknyttet denne oppgaven. Noen bruker systemer som sender data til appen, mens andre mottar informasjon fra den. Noen trenger direkte innsyn i appens innhold, men de har behov for å se data på en annen måte enn hva kundeveilederne gjør.

Samarbeid på tvers av team hos Vy
Det er både morsomt og utfordrende å jobbe hos Vy. De har en moderne tilnærming til produktutvikling, hvor teamene har mye frihet og tillit. Forretning setter retning og beskriver problemer som ønskes løst. De kommer ikke med løsningsforslag forkledd som et problem.

Vårt team jobber med KanBan, og hver tredje uke møtes vi for å vise hva vi har oppnådd, og planlegge de neste tre ukene. Dette gir god oversikt over fremdriften og lar oss justere kursen om nødvendig. Vi har satt et felles mål for hva vi skal oppnå før jul, men veien dit er åpen for tilpasninger. Det er en fryd å jobbe med denne gjengen, og se hva vi får til sammen som team. Et team som spiller hverandre gode.

Del historien på LinkedIn
Denne historien er er skrevet av
Anita

Gi en feedback eller følg på LinkedIn.

Flere historier

Text Link
Text Link
Text Link

Kontakt Anita direkte, eller legg igjen navn og e-post så kontakter vi deg.

Bli kontaktet av oss

Takk!
Vi følger deg opp innen kort tid!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Frydelogo